Tohle téma mě napadlo založit po určitých zkušenostech, které nebudou vlastní zřejmě pouze mně, ale i ostatním řidičům. Není to platné pouze pro Litoměřice, ale i pro ostatní města. A to jsou chodci, a to jakým způsobem přecházejí někteří přes přechody pro chodce. Mluvím nyní z pozice řidiče auta. Zák. č. 361/2000 Sb., ať čtu, kde čtu, nestanoví absolutní přednost chodců na přechodu pro chodce, přesto se tak někteří chovají. Dovolím si zde citovat z § 54, který se pro naše potřeby hodí nejvíce -
Přecházení mimo přechod pro chodce, odst. 2
Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
Přecházení vozovky - přechod pro chodce, odst. 3
Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Nevidomý chodec signalizuje úmysl přejít vozovku mávnutím bílou slepeckou holí ve směru přecházení. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.
Přesto se mi kolikrát stává, že chodci jako by měli na hlavě klapky, jako mají koně, s tím, že nevidí kolem sebe, akorát směrem vpřed, a jsou někteří schopni se vám vrhnout prakticky pod kola auta s tím, že máte šanci zastavit jen "tak tak". Už z logiky věci vyplývá, že blíží-li se auto k přechodu pro chodce takovou rychlostí, z níž není možné bezpečně zastavit před samotným přechodem, tak na něm jako chodec nemám co dělat.
Byl by to námět spíše pro Městskou policii, aby se touto záležitostí začala zaobírat a třeba by nebylo od věci uspořádat nějakou formu "dopravně-bezpečnostní akce", kde by u nejrizikovějších přechodů v určenou dobu stála a případné prohřešky chodců pokutovala, protože jinak mě nenapadá, jak by si to dotyční zapamatovali. Nikdo z nás nechce zbytečné kolize, újmy na zdraví, v krajních případech na životech, přesto tací hazardéři z řad chodců se vyskytují.
Na druhou stranu musím ovšem říci, že ani pokud auto před přechodem zastaví a pouští vás, nemáte ještě vyhráno. Před několika měsíci se mi stala, coby chodci podobná situace v Roudnici nad Labem, na přechodu u obchodu, kde kdysi býval "Nový byt". Auto mě pouštělo, ale ještě předtím, než jsem stačil přechod přejít, tak do něj zezadu narazila Avie, jejíž řidič by měl být zbaven řidičského průkazu, protože evidentně nedával pozor a nepřizpůsobil rychlost, a dotyčné auto, do kterého Avie narazila, poposkočilo téměř do půli přechodu, do míst, kde bych zrovna přecházel, kdybych se nezastavil a neviděl přijíždět tu Avii. Takže ona avizovaná akce Městské policie by se teoreticky měla odehrávat ve spolupráci s policií státní, protože "hříšníci" nejsou jen a pouze mezi chodci, ale i řidiči aut.