Možná jste zaregistrovali, že se značně zpřísňují zkoušky pro získání řidičských oprávnění na motocykly. Cílem má být, to aby se do provozu nedostali řidiči motocyklů, kteří tento dostatečně stroj neovládají. Jsou nebezpeční sobě, ale i svému okolí.
Přísnější pravidla zkoušek platí již od listopadu tohoto roku. Pokud má někdo zájem info najde zde.
http://www.motorkari.cz/clanky/moto-nov ... 32846.html
Ale kromě těžších zkoušek bude platit od nového roku nový systém výcviku. A to, žák bude absolvovat výcvik i zkoušky sám bez učitele nebo komisaře za sebou. Je možné, že počet nehod motorkářů se sníží , tím že výcvik bude náročnější, ale je možné, že to bude tím, že pro některé bude tento výcvik nedostupný finančně a pro někoho, že ho prostě nezvládne.
Jedná s o novelizaci Zákona č.247/2000 Sb.
Nový § 29a který zní : Při výcviku k získání řidičského oprávnění pro skupinu AM, A1,A2 nebo A prováděném v provozu na pozemních komunikacích lze jako výcvikové vozidlo použít motocykl, který není vybaven dvojím zařízením umožňujícím ovládání spojky a provozní brzdy. V takovém případě musí být žadatel o získání řidičského oprávnění doprovázen učitelem výcviku na doprovodném motocyklu nebo v doprovodném osobním automobilu a komunikace mezi učitelem a žadatelem musí být zajištěna pomocí elektronického zařízení umožňující komunikaci učitele s žákem.
Nikde není zmínka o označení doprovodného vozidla a žáka zezadu. Označení L měl vpředu žák a vzadu učitel. Teď by měl mít žák označení vpředu i vzadu.
V § 30 se na konci textu odstavce 1 doplňují slova ... a má potřebné znalosti a dovednosti požadované pro zkoušku z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Jak zní celý § 30 odst.1. : Výuku a výcvik žadatele o řidičské oprávnění ukončí provozovatel autoškoly za předpokladu, že žadatel o řidičské oprávnění absolvoval minimální počet hodin výuky a výcviku stanovený učební osnovou pro příslušnou skupinu, nebo podskupinu řidičského oprávnění, popřípadě vyšší počet hodin dohodnutý mezi žadatelem o řidičské oprávnění a provozovatelem autoškoly a nově a má potřebné znalosti a dovednosti požadované pro zkoušku z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Ale pozor, řešíme sice motorkáře, ale toto platí pro všechny skupiny.
Takže po absolvování 13 vyučovacích hodin na skupiny A , 28 vyučovacích hodin na skupinu B, 18 vyučovacích hodin na C má žadatel právo jít na závěrečné zkoušky.
Nově ale musí splňovat tu podmínku potřebných znalostí a dovedností !!!
A když potřebné znalosti a dovednosti mít nebude ?
Zpracovatelé této novelizace počítají s tím, že pokud učitel vyhodnotí, že žadatel nemá potřebné znalosti a dovednosti , dokoupí si další hodiny , aby tyto splnil.
Což by bylo v pořádku. Ale ouha !!!
Na konec tohoto § 30 se doplňuje věta : Pokud žadatel trvá na ukončení výuky a výcviku a na přihlášení ke zkoušce, ačkoliv potřebné znalosti a dovednosti podle předchozí věty nemá, ukončí provozovatel autoškoly výuku a výcvik na základě jeho písemné žádosti. Jde-li o osobu mladší 18 let, ukončí výcvik pouze s písemným souhlasem jejího zákonného zástupce. !!!
Přeložím. Mám žáka, který po absolvování 13 vyučovacích hodin ( budeme řešit motorkáře) není schopen absolvovat zkoušky. Je nebezpečný sobě i okolí. Sdělím mu, že motocykl nezvládá a že si musí ještě nějaké hodiny dokoupit. Pokud bude rozumný, hodiny si přikoupí, tak aby zkoušky zvládl. Pokud se bude řídit uvedeným dodatkem a podá si písemnou žádost , musím výcvik ukončit a přihlásit ho ke zkoušce a zkoušku absolvovat. Zde se pouze můžu modlit, že spadne už v první části zkoušky na cvičišti a nedostane se na druhou část a to samostatnou jízdu v provozu. Protože, pokud mu první část vyjde, v druhé části může ohrozit spoustu ostatních
a já se na to budu pouze dívat společně s komisařem.
Další změna se týká § 39, odstavec 3. Zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel jsou zahájeny testem z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy . Doplňuje se věta :Je - li žadatel o řidičské oprávnění u této zkoušky hodnocen stupněm neprospěl , nesmí pokračovat v dalších zkouškách do doby, kdy bude při opakované zkoušce hodnocen stupněm prospěl.
Pozor !!! Toto bude platit opět pro všechny skupiny-
V § 43, odst. 5 zrušili odpovědnost komisaře za žadatele i za výcvikové vozidlo, protože komisař na motocyklu nepojede.
V § 43 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní :U zkoušky k získání řidičského oprávnění pro skupinu AM, A1, A2 nebo A jede žadatel sám na výcvikovém motocyklu, který nemusí být vybaven dvojím řízením ani dvojím zařízením umožňující ovládání spojky a provozní brzdy a zkušební komisař jede za žadatelem na doprovodném motocyklu nebo v doprovodném automobilu řízeném učitelem výcviku. Pokyny dává žadateli zkušební komisař pomocí elektronického zařízení umožňující komunikaci s žákem, při jízdě v doprovodném automobilu může dávat pokyny prostřednictvím učitele výcviku.